Friday, July 6, 2012

En bølge i amerikanske eksporten fremstår som et lyspunkt i de ofte problemfylte-handelsforbindelsene mellom verdens største økonomi og det største utenlandske kreditor


En bølge i amerikanske eksporten fremstår som et lyspunkt i de ofte problemfylte-handelsforbindelsene mellom verdens største økonomi og det største utenlandske kreditor.

Bommen i amerikanske eksporten hjelper ikke slette USAs handelsunderskudd med Kina, som var $ 295 milliard i 2011, $ 22 milliard høyere enn året før.

Den plutselige skjer uten mye endring i kinesiske regjeringens politikk og uten mye spesifikk hjelp fra Obama-administrasjonen, som har et uttalt mål om å doble alle amerikanske eksporten globalt innen 2014. I stedet, sier ekspertene, den viktigste årsaken til økningen har vært en blomstrende Kina, der velstående smaker inkluderer en økt appetitt for kjøtt - og dermed for soyabønner brukes som fôrvarer.

Også amerikanske vin eksporten til Kina økte med 42 prosent i fjor, og tilsvarende økninger ble observert i andre asiatiske land, viser tall torsdag av Wine Institute i San Francisco. Det nesten doblet 2010 eksportprodukter tall som flere vinmakere søker å knekke en forholdsvis uutnyttet marked.

Vin eksporterer knust internasjonale salgsrekorder i 2011, skyldes i stor del til økende etterspørsel etter California viner i Kina og Hong Kong.

Amerikanske vin eksporten til Kina økte med 42 prosent i fjor, og tilsvarende økninger ble observert i andre asiatiske land, viser tall torsdag av Wine Institute i San Francisco. Det nesten doblet 2010 eksportprodukter tall som flere vinmakere søker å knekke en forholdsvis uutnyttet marked.

Den kinesiske økonomien er fordoblet de siste syv årene, og low-end anslag sier det er 1,5 millioner millionærer. Med en befolkning på 1 milliard mennesker i Kina, figurerer Gallagher bare 18 millioner av dem har råd til fine viner.

«Det sub-segmentet vokser hvert år," Gallagher sa. "Den langsiktige mulighet er å få resten av de milliarder mennesker. Vi har vårt arbeid kutte ut for oss."

Grape viner fortsatt utgjør bare 10 prosent av alkoholen konsumeres i Kina. En del av kunsten i markedsføring high-end viner i Kina er i utdanning ganer, og hjelpe kinesiske bøndene produsere bedre kvalitetsviner slik at forbrukerne ikke blir slått av dem, sa Gallagher.

Kinesiske produsenter av plomme og ris viner kontrollere 90 prosent av landets marked, og forbrukerne blir brukt til å forbedre smaken ved å blande den med 7-Up eller appelsinjuice.

Kilder:


No comments:

Post a Comment

  • Read this blog in another language