Tuesday, May 17, 2011

eksekutif Sony meminta maaf atas pelanggaran keselamatan rangkaian


eksekutif Sony meminta maaf atas pelanggaran keselamatan rangkaian

TOKYO - Sony eksekutif membongkok dalam meminta maaf Minggu untuk pelanggaran keselamatan di syarikat PlayStation Network yang menyebabkan kehilangan data peribadi dari beberapa 77 juta akaun dalam perkhidmatan online.

"Kami sangat meminta maaf atas ketidakselesaan kami telah menyebabkan," ujar Kazuo Hirai, kepala Sony Corp unit video game PlayStation, yang ada di antara tiga eksekutif yang tertunduk selama beberapa saat di kantor pusat Tokyo syarikat dalam gaya tradisional yang jepang meminta maaf.

Hirai mengatakan sebahagian daripada perkhidmatan akan kembali minggu ini dan bahawa syarikat akan daging lembu sampai langkah-langkah keselamatan. Tapi dia dan para eksekutif yang lain mengakui bahawa tidak cukup telah dilakukan di keselamatan, dan berjanji bahawa perkhidmatan rangkaian syarikat berada di bawah penelaahan asas untuk mencegah terjadinya kembali.

Sony mengatakan maklumat akaun, termasuk nama, tarikh lahir, alamat e-mel dan log-in maklumat, dikompromikan untuk pemain menggunakan PlayStation Network. Hirai meminta semua user untuk menukar password mereka.

Hirai menegaskan kembali apa kata syarikat minggu lalu - bahawa walaupun tidak mempunyai bukti langsung data bahkan diambil, tidak dapat mengesampingkan kemungkinan.

Dia mengatakan data dari 10 juta kad kredit yang dipercayai terlibat, dan bahawa Sony masih belum tahu apakah maklumat dicuri.

Sony telah menambah software monitoring dan peningkatan perlindungan data dan enkripsi sebagai langkah-langkah keselamatan baru, katanya. Syarikat itu mengatakan akan menawarkan "kembali menyambut" percuma seperti download percuma dan 30 hari perkhidmatan percuma di seluruh dunia untuk menunjukkan penyesalan dan apresiasi.

"Saya melihat pekerjaan saya sebagai pertama membuat Sony yakin boleh mendapatkan kembali kepercayaan dari pengguna kami," ujar Hirai.

Rangkaian, telah ditutup sejak April 20. Hirai mengatakan Sony diduga itu diserang oleh hacker sejak April 17.

Menurut Sony, dari 77 juta akaun PlayStation Network, sekitar 36 juta di AS dan di tempat lain di Amerika, sementara 32 juta di Eropah dan 9 juta di Asia, terutama di Jepun.

Bulan lalu, peguam AS mengajukan tuntutan undang-undang terhadap Sony atas nama plaintif memimpin Kristopher lalai Johns untuk perlindungan data peribadi dan kegagalan untuk memberitahu pemain dalam masa yang tepat bahawa maklumat kad kredit mereka mungkin telah dicuri. Tuntutan mencari status class action.

No comments:

Post a Comment

  • Read this blog in another language